تبلیغات
تا ظهور

تا ظهور
بیایید خودمان را برای ظهور آقایمان آماده کنیم
سوال : پوشش اسلامی یعنی همان عفاف پس حجاب برتر و غیر برتر ندارد و با مانتو نیز می توان پوشش اسلامی داشت.

پاسخ :

مقدمه: 

حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است و عمل به این امرظاهری برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است، پوشش ظاهری افراد به ویژه زنان را حجاب می‎گویند، كه مانع از نگاه نامحرم به آنان می‎شود. و امّا عفاف نوعی حجاب درونی است كه انسان را از گناه باز می‎دارد. حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضاء و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است كه حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش یا حجاب بیرونی است. به تعبیری لطیف‎تر؛ حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب. برخی افراد ممكن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نكرده باشند. این گروه از حجاب تنها پوسته ظاهری بی‎معنا دارند، و از سوی دیگر كسانی كه ادعای عفاف كرده و با تعابیری همچون؛ من قلب پاكی دارم، خدا با قلبها كار دارد، آدم باید چشمش پاك باشد و... باید در قاموس اندیشه خود نكته‎ای اساسی را بنگارند و آن این است كه مگر می‎توان رابطه بین ظاهر و باطن را نادیده انگاشت. ظاهر هم نشانه باطن است؛ چرا كه «رنگ رخسار خبر می‎دهد از سر ضمیر». درون پاك، بیرونی پاك می‎پروراند و متانت در سلوك و رفتار ظاهری و سنگینی در انتخاب و پوشش از عفاف درونی خبر می‎دهد. 
حدّ لازم در پوشش اسلامی 
اگر بخواهیم از حجاب اسلامی سخن بگوئیم، بی‎تردید حجاب طبیعی و كامل همان است كه در متون دینی اسلام مانند قرآن و حدیث ذكر شده است كه بحث بسیار مفصل و دقیق است از این رو، لازم است به صورت مختصر توضیح دهیم. 

الف. پوشاندن بدن، به جز جاهایی كه شرع مقدس اجازه داده است. 

ب. پنهان داشتن زینت‎ها؛ بدن زن به طور طبیعی برای جنس مخالف جاذبه دارد و معمولاً موجب تحریك جنسی می‎شود. حال اگر علاوه بر زیبایی‎های طبیعی، زن به آراستن خود بپردازد و اندام آراسته خود را در معرض دید عام قرار دهد طبیعی است كه از بسیاری سلب آرامش نموده و موجب تحریك جنسی و گاهی فساد در جامعه می‎شود. و در مواردی نیز موجب گسستن پیوند خانواده و سست شدن الفت بین زوج‎هامی‎گردد.

مراعات درست پوشش اسلامی از امور ضروری در پیشگیری از این مفاسد است. بنابراین خانمی كه ملتزم به ارزش‎های اسلامی است. هیچگاه با لباس‎های رنگارنگ و تنگ كه برآمدگی‎های بدن را نشان و با تزئینات و آرایش‎های مهیّج از خانه بیرون نمی‎آید. در قرآن كریم از تبرّج (خود آرایی به منظور خودنمایی) نهی شده و آن را متعلّق به جامعه جاهلی دانسته است. نحوه پوشش، آرایش و حركات زن تا حد زیادی نشانگر شخصیت، نحوه فكر، گرایش‎ها و الگوهای ارزشی اوست.[1]بنابراین پوشش اسلامی در واقع بدون آن كه جسم انسان را به نمایش بگذارد، تجلی ارزش‎های روحی و روانی است. عفاف و شخصیت زن و متانت و وقار وی را نمودار می‎كند و زن با حجاب از طمع و آرزوهای پست دیگران در امان می‎باشد، قانون آفرینش است كه هر چه موجود لطیف‎تر باشد محافظت از آن جدی‎تر است. موجود هرچه گران بهاتر باشد بیشتر آن را محافظت می‎كند، درّ گرانبها را در گاوصندوق نگه می‎دارند، تا از دستبرد دیگران در امان بماند. 


حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در بیان نقش پوشش كامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زن می‎فرماید: «فانّ شدّه الحجاب ابقی علیهنّ؛ همانا حجاب و پوشش كامل زنان را سالم‎تر و پاك‎تر نگاه خواهد داشت.»[2] 

نتیجه‎گیری 

حاصل این كه حجاب اسلامی با هر نوع پوششی كه موجب تحریك و تهییج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششی كه بهتر حدود شرعی را حفظ می‎كند بهترو كامل است. بنابراین استفاده از چادر مشكی با فلسفه حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم كه همان عدم تحریك و تهییج در مقابل نامحرم و ایجاد آرامش روانی در جامعه است، بیشتر و بهتر سازگار است. 

از دیدگاه روانشناسی رنگ‎ها این یك واقعیت مسلم است كه رنگ مشكی رنگی صامت و غیر فعال است كه باعث تحریك و جلب توجه نمی‎شود. 
همچنین بعضی از مراجع تقلید چادر مشكلی را بهترین نوع حجاب دانسته ‎اند از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‎ای در این باره می‎فرمایند: «من می‎گویم چادر، هم بهترین نوع حجاب است و هم نشانه ملّی ماست كه هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرّكی از زن ندارد. اگر واقعاً كار اجتماعی و كار سیاسی و كار فكری به معنای تحرّك باشد، لباس رسمی زن می‎تواند چادر باشد كه بهترین نوع حجاب است. البته می‎توان محجّبه بود و چادر هم نداشت. منتها همین جا هم باید آن مرز را پیدا كرد. عده‎ای از چادر فرار می‎كنند به خاطر این كه هجوم تبلیغاتی غرب دامن گیرشان نشود. امّا از چادر فرار می‎كنند به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‎آورند چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‎دهد. تصور نكنید اگر ما فرضاً چادر را كنار گذاشتیم آن مقنعه كذایی را... درست كردیم، دست از سرما برمی‌دارند. نه،‌آنها به این چیزها قانع نیستند، بلكه می‎خواهند همان فرهنگ منحوس را در این جا مثل زمان شاه كه زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل بشود.[3]» 

---------------------------------------------


[1] . لازم است ذكر شود كه استفاده از لباس‎های زیبا و تزیینات هیچ اشكالی ندارد. هر زنی می‎تواند در حضور شوهرش، زنان دیگر و مردان محرم و كودكان از این امور استفاده كند وبدون پوشش كامل حضور یابد، بنابراین مراعات حدود واجب پوشش فقط در مقابل مردان غیر محرم لازم می‎باشد. 

[2] . نهج البلاغه، نامه 31. 
[3] . فرهنگ تهاجم فرهنگی، برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‎ای، چ اوّل، تهران، سازمان مدارك فرهنگ انقلاب اسلامی، 1373، ص 261 ـ 262. 





طبقه بندی: روایات، مقالات،
برچسب ها: چادر، چرا چادر، چرا چادر ؟، حجاب، حجاب درونی، حجاب ظاهری،
[ سه شنبه 22 فروردین 1391 ] [ 02:35 ب.ظ ] [ علی خواجه نجفی ]
درباره وبلاگ

به انتظار ننشینیم ، به انتظار بایستیم

توجه: کپی برداری از مطالب این وبلاگ بدون ذکر منبع *هیچ مانعی* ندارد.
نظر سنجی
  • برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستید.









  • امار سایت
    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    تعداد نویسندگان : عدد
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :
    امکانات وب