تبلیغات
تا ظهور

تا ظهور
بیایید خودمان را برای ظهور آقایمان آماده کنیم
خواب یك پدیده واقعی است كه جای هیچ گونه تردید نمی‌باشد و از میان خواب‌ها تعدادی تعبیرهای درست داشته و صادقانه می‌باشند و نمونه بارز آن خواب دیدن حضرت ابراهیم خلیل ـ علیه السّلام ـ و حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ است كه در قرآن از آن یاد نموده است. آنچه كه در زمان غیبت برای منتظران اهمیت دارد،‌این است كه تكالیفی را كه در این زمان از او خواسته شده است، به نحو احسن انجام دهد و یا اعمالی را انجام دهد، تا زمینه ساز ظهور حضرت بوده و در تعجیل ظهور آن حضرت كمك كند. گفتنی است موردی دیده نشده است كه حضرت سفارش كرده باشد كه فلان عملی را انجام دهید تا مرا در خواب ببینید. شرط اول یك انسان منتظر این است كه برای اصلاح خود و دیگران بكوشد و قابلیت‌هایی را به وجود بیاورد كه نه تنها آن حضرت را در خواب ببیند، بلكه در بیداری نیز به دیدار حضرت نائل شده و چشم همگان را به دیدار او روشن سازند. اگر مسأله اصلاح و اصلاح‌گری نباشد، و انسان در این راه تلاش نكند، محرم راز نخواهد شد و هر چه اعمال ناپسند و ناشایست، بیشتر باشد، آن حضرت به انسان، نامحرم‌تر می‌گردد. پس، آنچه كه اثر مثبت و عملی داشته و زمینه دیدار به آن حضرت چه در خواب و یا بیداری فراهم گردد، قابلیت و‌آمادگی پیدا كردن خود انسانهاست.
علامه عصر، آیت الله حسن زاده آملی، می‌فرماید: آنچه كه انسان را از محرمان محروم می‌دارد، توجه كردن به نامحرمان است. دیدنیها، شنیدنیها، خوردنیها، و تماس گرفتن‌های كه خلاف رضای خدا باشد، ‌همه نامحرمانی است كه ترا از دوست محرم، محروم می‌كنند. اینگونه نامحرمان، بلای جان بوده ترا از بسیاری بركات محروم می‌كند.
دلی بی‌بهره از شور ولایت بود نامحرم از روی درایت
ز نامحرم روانت شیره گردد قساوت بر دل تو چیره گردد
ترا محرومها از نامحرمان است كه نامحرم بلای جسم و جان است[1]
و یا به تعبیر معلم اخلاق، مرحوم آیت الله بهاء الدینی: هوا و هوسهای روز، زنجیرهایی است كه در شب انسان را اسیر كرده و زنجیر پیچ نموده، بیداری شب، فكر صحیح و خواب خوب را از او می‌گیرد.[2] پس آنچه كه خواب را محكم و یا حداقل متشابه كرده و زمینه است كه در اثر قابلیت‌ها به وجود آمده و در خواب بشارتها و شكارهایی را نصیب انسان می‌گرداند و این امید را زنده می‌كند كه:
در خـواب روم كـه بـینــــم با چشم دگر جمالت ای دوست
دارم هوس وصالت ای دوست دائم منـم و خـیالت ای دوسـت[3]
امّا سؤال این است كه آیا روایاتی داریم كه بتوان با عمل به آنها حضرت را در خواب دید؟
آنچه كه اشاره شد، شرط اول و مهمترین شرط پیدا كردن قابلیت برای دیدن خوابهای خوب است. و پس از پیدا كردن این قابلیت، محدّثین جهت دیدار با ولی عصر در خواب اعمال و دعاهایی را ذكر كرده‌اند كه به چند نمونه آنها اشاره می‌گردد:
1. سید جلیل بن باقی در اختیار مصباح روایت دارد كه امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده است: «هر كسی بعد از هر نماز فریضه این دعا (دعای زیارت امام زمان (عج)) را بخواند، به درستی كه او در خواب و یا بیداری امام م ح م د بن حسن عسكری ـ علیه السّلام ـ را خواهد دید. دعا این است: «اللّهم بلغ مولانا صاحب الزمان...[4]».[5]
2. سید ابن طاووس در كتاب فلاح السائل می‌گوید: سندی كه از معصوم ـ علیه السّلام ـ رسیده است هر كسی اراده كند دیدار یكی از انبیاء و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ و یا غیر آنها، در خواب نصیب‌شان گردد، هفت شب و در بعضی نسخ چهل شب، بعد از خواندن دعایی كه اولش این است: «اللّهم انت الحیّ الّذی لا یموت... (شیخ عباس قمی در باب دعاها این دعا را آورده است) و بعد از آن، بخواند، سوره «شمس» و «انّا انزلنا» و «قل یا ایها الكافرون» و «قل هو الله احد» و «معوذتین» و بعد از خواندن آنها، سوره «اخلاص» صد مرتبه و صلوات بر محمد و آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ صد مرتبه، پس با وضو به طرف راست خوابیده و هر كسی را كه قصد دیدار آن را داشته نیت كرده و در خواب خواهد دید و با او سؤال و جواب خواهد كرد.[6]
3. شیخ مفید (ره) در كتاب «اختصاص» روایت كرده است از ابی المعزی از امام موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ : هر كسی كه برای او حاجتی باشد به سوی خداوند و اراده كرده كه ما را (اهلبیت عترت ـ علیهم السّلام ـ) ببیند غسل نماید و در دل شب مناجات كند. و قسم دهد خداوند را به حق ما، و متوسل شود به سوی خداوند، به درستی كه ما را خواهد دید و خواهد آمرزید او را و برآورده خواهد شد حاجت او.[7]
4. كفعمی در مصباح، در باب خواص آیات قرآن كریم به نقل از امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌گوید: هر كسی مداومت كند بر خواندن سوره مزمل ملاقات كند در خواب رسول گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ را، آنچه خیر است از او درخواست كند، ‌خداوند عطا فرماید.[8]
و هم چنین از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است: هر كسی در شب جمعه بعد از نماز شب سوره كوثر را خوانده و هزار مرتبه صلوات بر محمد و آل او ـ علیه السّلام ـ بفرستد، پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ را در خواب می‌بیند.[9]
در انجام دادن اینگونه اعمالی كه به نمونه از آن اشاره شد، بسیاری از بزرگان بر آن است، اگر كسی خواسته باشد یكی از ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ و یا یكی از بستگان را كه از دنیا رفته در خواب ببیند، نیّت كند، در خواب می‌بیند.[10]
این، چند نمونه از دستور العمل‌هایی بود كه به عنوان نمونه به آن اشاره گردید، ولی از این گونه دستور عمل‌ها زیاد است. منابعی كه در این جهت معرفی می‌گردد، راهنما خواهند بود.


[1] . آیت الله حسن زاده آملی، رساله نور علی نور، ص 64، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1369.
[2] . سیدآقایی، چشمه در بستر، «داستانهای فضایل بیداری در شب»، انتشارات دفتر تبلیغات، چاپ اول، 1375.
[3] . آیت الله حسن زاده آملی، هزار و یك كلمه، ص 296، انتشارات دفتر تبلیغات، 1375.
[4] .مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 86، ص 61، موسسه الوفاء بیروت، 1403 هـ .ق.
[5] . این دعا در مفاتیج الجنان آمده است.
[6] . سید ابن طاووس، فلاح السائل، ص 281، چ سنگی، كتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، بی‌تا.
[7] . محدث نوری، حسین بن محمد تقی، نجم الثاقب، باب هفتم، امام زمان را دیده‌ایم، ص 849، انتشارات جمكران، 1380 هـ . ش.
[8] . همان، ص 666.
[9] . همان، ص 667.
[10] . همان، ص 667.




طبقه بندی: آقا امام زمان (عج)، روایات، احادیث، مقالات،
[ جمعه 23 دی 1390 ] [ 10:51 ب.ظ ] [ علی خواجه نجفی ]
درباره وبلاگ

به انتظار ننشینیم ، به انتظار بایستیم

توجه: کپی برداری از مطالب این وبلاگ بدون ذکر منبع *هیچ مانعی* ندارد.
نظر سنجی
  • برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستید.









  • امار سایت
    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    تعداد نویسندگان : عدد
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :
    امکانات وب